Blog: Het aftellen is begonnen

Over iets minder dan een week is het zover. Dan sta ik aan de start van één van mijn favoriete loopwedstrijden tot nu toe, de Twentse Vrouwenloop.

Van de afgelopen 2 edities, waaraan ik heb deelgenomen, viel me op dat het een heerlijk snel parcours is, enkel een paar overzichtelijke, brede bochten en maar een klein beetje vals plat. Verder veel rechte stukken en mooi strak asfalt om heerlijk sprintjes te kunnen trekken. Om me vervolgens even net zo onoverwinnelijk te voelen als mijn grote voorbeeld en heldin Dafne Schippers.

Startnummer 1
Een PR op de 5 kilometer, dat is dit jaar wederom mijn doel! Mijn snelste tijd op de 5 heb ik vorig jaar gelopen, ook tijdens de Twentse Vrouwenloop. Met een tijd van 28:15 was ik toen zeer tevreden, daar ik voorheen zo rond de 30 minuten liep. Dit jaar heb ik een streeftijd van ongeveer 27:30, je zou zeggen dat moet te doen zijn, maar vergis je niet! Dat is namelijk een gemiddelde snelheid van ongeveer 11,1 kilometer per uur. Tijdens de FBK Dubbele Mijl (3,2 km) afgelopen mei ging het erg goed, maar om deze snelheid vast te houden over 5 kilometer is best een uitdaging, echter met STARTNUMMER 1 (blijkbaar schreef ik me als eerste in) voel ik toch een soort van lichte druk om deze streeftijd waar te maken.

Goede voorbereiding is het halve werk
Afgelopen maandag was mijn maandelijkse baantraining op de UT Sintelbaan met de loopgroep van Active Running, onder leiding van Marcel Oldenkortte. Meestal doen we een aantal oefeningen en rondes van 200, 300 en 400 meter sprints afgewisseld met 100 meter rust. Vooral op zo’n sintelbaan kun je jezelf even lekker te buiten gaan door wat sneller te rennen dan je normaal gesproken zou doen. Helaas voor mij meestal niet zonder consequenties. Na de training dus weer 2 dagen verplicht in de ruststand. 

Gezonde verslaving
Hoewel ik waarschijnlijk nooit helemaal pijnvrij zal lopen, voelt hardlopen toch altijd als een soort bevrijding. Even de gedachten leegmaken na een lange werkdag.  ’’Dom verdan’’, zeggen ze hier in Twente. Tevens helpt het om me over andere lichamelijke kwaaltjes heen te zetten zoals moeheid, hoofdpijn of gewoon een baaldag. De energie en voldoening die het me na afloop geeft. is onbeschrijfelijk. 

Sportieve groet, Roxanne.