Blog 4: Het is bijna zover

Nog maar 2 dagen tot de Twentse Vrouwenloop. Woensdag heb ik mijn laatste loopje gedaan van 3 x 15 minuten met telkens 200 meter rust ertussen. Na het eerste kwartier voelde ik het meteen weer; de druk en steken in mijn linkerscheenbeen. Maar ik liep aan de ‘verkeerde’ kant van recreatiepark het Hulsbeek dus ik zou en moest doorlopen.

Shin splints

Wandelen was geen optie, toen heb ik toch mijn tempo, zoals ik vooraf gepland had, elk kwartier iets opgevoerd. FOUT! Achteraf weet je dat wel, maar eenmaal bezig zit je er toch lekker in en denk je zo wel verder te kunnen. Meestal trekt de pijn namelijk vanzelf wel weer weg.

De volgende dag voelt het niet goed. Stijve kuit en hevige steken in mijn scheenbeen. Ik bel de fysio. Gelukkig hebben ze nog een plekje vrij aan het eind van de middag.

Door het oog van de naald

De fysio had het plan om mij een dry needling behandeling te geven, met name in de kuit, om de verzuring uit mijn kuit en scheenbeen te halen door middel van kleine prikjes. Zo vlak voor de wedstrijd wilde ze niet meteen in de schenen prikken. ‘Dat komt volgende week wel’, zei ze (ik verheug me er nu al op).

Het kon wel even pijn doen en spierpijn geven. Nou, dat heb ik geweten! Het was geen pretje, maar het positieve is dat ik vandaag geen pijn meer voel in de scheen of kuit. Nu maar afwachten, veel rust houden en zondag hopelijk knallen!

Krachttraining

De laatste paar dagen zal ik enkel nog wat (kracht)oefeningen doen. Dit verbetert de loophouding en voorkomt of verminderd, opkomende dan wel aanhoudende, blessures. Met krachttraining bedoel ik geen gewichtheffen, maar oefeningen zoals opdrukken, lunges, foamrollen en wat eenvoudige rugoefeningen om mijn lichaam zo soepel mogelijk te houden.

Morgenvroeg nog even een lesje yoga en ben ik hopelijk helemaal in topvorm voor zondag.

Succes

Overmorgen is het eindelijk zover en wens ik alle dames op de 5 en 10 kilometer. Wandelaars, hardlopers, moeders & dochters, maar ook alle standhouders en de organisatie heel veel succes toe tijdens de Twentse Vrouwenloop. En ... vergeet vooral niet te genieten!

 

Tot zondag aan de start, Roxanne.