Blog 3: Just do it

Just do It
Dát is mijn motto sinds ik ruim twee jaar geleden begonnen ben met hardlopen. Het is niet alleen de slogan van een bekend (mijn absoluut favoriete) sportmerk. Maar ook mijn absolute drijfveer om nooit zomaar op te geven. En af en toe je eigen grenzen op te zoeken en waar mogelijk te verleggen.

Een halve marathon lopen? Een PR op de 5 of 10 km? Tuurlijk! Just do It! Dat gaat echter niet vanzelf, uiteraard vergt het een hoop training en (relatief) gezonde levensstijl, waar ik erg mijn best voor doe.

Gezonde voeding

Misschien wel de basis van elke sporter op welk niveau dan ook, een gezond voedingspatroon. Zelf probeer ik zo gezond mogelijk te eten en drinken. Dit werpt echt zijn vruchten af. Met enkel veel sporten bereik je je doel niet, welk doel dat dan ook is.

In aanloop naar een loopevenement, probeer ik genoeg (maar ook weer niet té veel) koolhydraten binnen te krijgen in de vorm van rijst, pasta en volkorenbrood. Daarnaast vind ik het belangrijk om dagelijks, de ene keer wat meer dan de andere keer, krachtoefeningen te doen, hier kom ik in mijn volgende blog graag nog even op terug.

Yoga

Afgelopen zondag heb ik voor het eerst een les Yin Yoga gedaan, geen idee of dit verschilt van "gewone" yoga, maar oh wat voelde ik me een stijve hark! Het lijkt zo eenvoudig deze verschillende, nogal ongemakkelijke, houdingen die je enkele minuten vasthoudt, maar daar heb ik me mooi op verkeken. Echter na een poosje voelde ik wel dat de spanningen in mijn spieren wegtrekken. Dat ga ik zeker vaker doen! Want oefening baart kunst zeggen ze, dat geldt dus niet enkel voor het hardlopen!

Met nog maar een halve week tot aan de Twentse Vrouwenloop heb ik er al veel zin in. Gisteren ook weer een heerlijke intervaltraining gehad van 4 x 1000 meter met 200 meter rust. Ik ben er bijna klaar voor, enkel nog een tempo-loopje van 3 x 15 minuten deze week.

Sportieve groet, Roxanne.